torsdag 31 juli 2014

Semester i England

I år har vi gjort en lite annorlunda resa.
Vi åkte flyg till Stansted flygplats och sen hyrde vi husbilar för vidare resa till Wales och Devon. 
Vi hade egentligen bara två platser vi absolut skulle till. Sen bar det dit näsan pekade. 
Första stopp var Anitas campingsite.


Att läsa karta på dessa ytte pytte vägar var inte lätt. Lägg sen till köra i vänsterfil med högerstyrd husbil!
ja det var liiiiite hetsigt i bilen stundtals. Överallt är alla små avtagsvägar (vändplatser) avgränsade med häckar och låsta grindar.  = väldigt svårt att vända med två husbilar. Vägarna såg mestadels ut såhär:


Vårt första mål var, Heritage motor centre. Oh så många fina och spännande bilar. Många skratt och stunder där man mindes bilar eller uppskattade det man såg.



Det finns så många fina små campingar lite utspridda i på landet i England. Allt från några få tält till att kunna ta emot husvagnar och husbilar. Gamla lantbruk som är omgjorda för campinggäster. Med mer eller mindre goda faciliteter. 
Jösses Amalia, på ett ställe skulle vi ända ner till en bäck i dalgången. SMAL väg med färiste mitt på och jättebrant backe. Jag trodde aldrig vi skulle komma upp igen. När vi väl kom in i köket/receptionen så vände jag nästan på klacken igen. Tja, renare kök med bättre ordning har jag sett. ..
När jag väl kom till toa och möttes jag av uppruttna dörrposter och mögel utmed väggarna. Men. toalettstolen var ren och det fanns gott om papper. Dessutom hade campingen helt nya och moderna eluttag för våra bilar. Ibland får man kompromissa ...

Nu vidare färd till Norra Wales, 


Ljuvligt vackert! En blandning av Alperna och Norska fjordar. BRANTA och SMALA vägar och fantastisk utsikt. 


Underbara små byar som man gärna strosat i men..det var så trångt och smått och nästan inga P platser så vi fick helt enkelt nöja oss med att passera dem. Passerade gjorde vi även det här kråkslottet. 


Jag hade tänkt att få se det på insidan och få en rundtur, men vi fick se skylten alldeles för sent och det fanns ingen vändplats och var mycket trafik på den lilla vägen. 

Vägar ja. Herregud så många vägar och alltid trafik, det var tyst några få timmar på natten. Här är en bild på M 4. Det är sk transportsträcka. 


Brittisk rusningtrafik är inte att leka med och verkligen inte deras tusentals "roundabouts" Det är rondeller i varje korsning i princip. Puh... Några irriterade bilförare tutade på oss vilsna svenska turister som vimsade runt och inte lämnade företräde. Ibland missade man titta åt rätt håll... men inga olyckor i alla fall.

Vidare mot vackra Devon.

 Till Tapeley gardens. Ett slott med omgivande trädgård och odlingar med grönsaker. 


Utsikt från slottet.





Mitt bästa resminne är natten vi campade på långtidsparkeringen i Appledore. 2 meter från havet och underbar utsikt.




Ja vi har sett och upplevt mycket under resans gång. Vackra vyer, små charmiga byar och underbart hav!

ha det gott!

PS Alla bilder är tagna från google images. Jag är en usel fotograf och det vimlar av bilder på nätet. Då blir jag lat och använder det som finns.:)












2 kommentarer:

Bara brittiskt sa...

Jag som tänkte fråga vilken by det var vid "underbara byar". Fast du kanske minns var du lånade bilden? Det ser ut som Wiltshire eller liknande.

Visst är norra Devon underbart! Kom ni till Ilfracombe?

Livsresande sa...

Satt här hänförd och beundrade din fotografiska ådra förutom all vacker sömnad :) Men du har bra smak att välja rätt bilder! :D

Låter som en riktigt bra resa - om än lite väl mycket smala vägar för min del. Får nog drömma om att ha råd med chaufför också förutom resan i sig.

Kram
Marie